Populära sökningar

Köp- och leveransvillkor på Synsam.se

Synsam.se drivs av Synsam Group Sweden AB, 556768-7248, (”Synsam”).
Kontaktuppgifter till Synsam framgår på Synsam.se

Allmänt
Dessa köp- och leveransvillkor är tillämpliga på köp och beställningar som konsumenter gör på Synsam.se. När du väljer att göra en beställning hos Synsam.se godkänner du dessa villkor.

Samtliga priser på Synsam.se är inklusive moms.
För att handla hos oss måste du vara 18 år eller äldre.
Vi levererar inom Sverige.

Beställningserkännande
Ett beställningserkännande skickas direkt efter avslutat köp till angiven e-postadress. Det är viktigt att du anger en korrekt e-postadress för att få information om eventuella förseningar etc.

Frakt
Fraktkostnad för beställda produkter är 39 kr. Linsabonnemang levereras fraktfritt

Leveranser
Leveranstiden beror på vilken typ av produkt som du har beställt. Lagerförda produkter beställda innan klockan 15:00 skickas från oss normalt samma dag som du gör din beställning. Leveranstiden är normalt 1-2 arbetsdagar.

Leverans av specialtillverkade produkter som tillverkas utifrån kundens beställning, såsom exempelvis enkelslipade glasögon med styrka, tar något längre tid, men som regel inte mer än 14 arbetsdagar.

Produkter som inte finns i lager vid beställningstillfället levereras så snart som möjligt efter att vi fått leverans från vår leverantör, oftast inom 5 arbetsdagar. Om det skulle uppstå en leveransförsening så kommer vi att meddela dig.

Alla leveranser görs till den leveransadress som du uppgett vid beställningen. Leveransadress kan endast vara en godkänd adress inom Sverige. Vi strävar efter att tillämpa samleverans och att leverera alla beställningar komplett.

Vi erbjuder leveranser med Postnord eller Budbee och du väljer ditt önskade alternativ i kassan. Möjliga alternativ kan variera beroende på postnummer, vilket visas i kassan.

  • Postnord: Mindre försändelser levereras med PostNord direkt till din brevlåda eller ditt brevinkast om det får plats, om försändelsen inte får plats får du ett sms, e-post eller en avi från PostNord om att den finns att hämta på aviserat utlämningsställe.
  • Budbee: Via Budbee erbjuder vi hemleverans eller leverans till paketskåp, Budbee Box. Möjliga paketboxar för ditt postnummer visas i kassan.

Betalningsalternativ
Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

När det gäller de betalningsalternativ som inte innebär att betalning sker direkt i samband med betalning, tillkommer vid betalning efter förfallodagen en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta.

Fakturabetalning
Fakturan skickas till dig via e-post i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vill du istället ha en pappersfaktura med posten så tillkommer en portokostnad.

Delbetalning
Du kan välja att dela upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Du som delbetalar flera produkter som du beställt från oss får alla dina köp på samma månadsfaktura. Det ger dig en bra överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan när som helst byta till konto, genom att helt enkelt betala in ett lägre eller högre belopp än det som står på din faktura. Läs mer om delbetalning hos Klarna här.

Kortbetalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi säker kortbetalning med VISA, Mastercard och American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos Klarna som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Direktbetalning via bank
Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout, se Klarnas villkor. Du loggar in hos din bank och pengarna dras direkt från ditt konto.

Linser
För att beställa kontaktlinser på Synsam.se krävs ett giltigt recept från optiker eller ögonläkare för de linser du vill beställa. Att du har ett eget recept intygar du i samband med din beställning. Du intygar också att du vet hur du ska hantera och sköta dina kontaktlinser samt att du förstår att felaktig användning av kontaktlinser kan orsaka skador på dina ögon och i värsta fall skada din syn. Ditt recept får inte vara äldre än ett år.

Glasögon med enkelslipade glas
För att beställa enkelslipade glasögon på Synsam.se krävs ett giltigt recept från optiker eller ögonläkare för de glas du vill beställa. Att du har ett eget recept intygar du i samband med din beställning. Ditt recept får inte vara äldre än ett år.

Synsam Friends
Ta del av garantier, erbjudanden, fria återbesök och mycket mer genom att kostnadsfritt bli medlem i Synsam Friends. Här kan du läsa mer om Synsam Friends.

Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från att du (eller någon tredje part, dock ej transportföretaget), har tagit emot produkten. För dig som har beställt enkelslipade glasögon erbjuder vi en förlängd ångerfrist om 90 dagar.

Ångerrätt gäller inte för

(i) produkter (andra än enkelslipade glasögon, enligt ovan) som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel, eller
(ii) produkter som är förseglade, om förseglingen har brutits.

Om du vill utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Synsam om ditt beslut att frånträda avtalet. Du kan, men behöver inte, använda den särskilda blankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram. Du hittar blanketten här: Ångerblankett.
Ångerblanketten finns också att ladda ner på synsam.se/ångerblankett

Meddelandet om att du ångrar ditt köp skickas med e-post till vår kundtjänst customerservice@synsam.com eller med brev till:

Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna

Väljer du att utöva ångerrätten så behöver du returnera den produkt som du köpt från oss. När du skickar tillbaka produkten ber vi dig använda den returfraktsedel som du fick med din leverans. Om du gör det så står Synsam för fraktkostnaden och vår administration av returen går snabbare och enklare. Mer information om hur du går till väga för att returnera produkter till oss hittar du under rubriken Returer nedan.

Du ska återsända produkten till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 30 dagar efter att du tog emot den (90 dagar för enkelslipade glasögon). Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka produkten innan denna period löpt ut.

Du har alltid rätt att undersöka den levererade produkten. Men vi förbehåller oss rätten till ersättning för värdeminskning om du skulle ha använt eller hanterat produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att undersöka den.

Utövar du din ångerrätt kommer vi att, via Klarna, betala tillbaka de belopp som vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi har dock, oavsett vad dom nu angivits, rätt att vänta med återbetalningen tills vi har fått tillbaka produkten från dig eller tills du har skickat in ett bevis på att du har skickat tillbaka produkten, beroende på vad som inträffar först.

Vid återbetalningen kommer vi att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använde för ditt köp, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Reklamationer
I enlighet med konsumentköpslagens regler har du som är privatkund rätt att reklamera ett fel på produkten som fanns vid leveranstillfället och som visar sig inom 3 år. Synsams ansvar omfattar ursprungliga fel och undantag gäller för förbrukningsvaror med begränsad hållbarhetstid och för fel som beror exempelvis på felaktig användning, vanvård eller liknande.

Om du får en felaktig leverans, t ex fel typ av produkt, fel antal eller en produkt som är defekt behöver du reklamera leveransen inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid ha gjorts i rätt tid.

Reklamation görs till vår kundtjänst via e-post till customerservice@synsam.com eller via telefon på 08-400 50 450. Glöm inte att beskriva vad som är fel med produkten eller leveransen. Som ett alternativ har du möjlighet att vända dig till huvudkontoret på Synsam i Stockholm för att framställa ditt klagomål.

Synsam Huvudkontor
Sankt Eriksgatan 60
112 34 Stockholm 

Om produkten är felaktig har du som kund rätt att begära att vi antingen avhjälper felet eller levererar en ny produkt. Vi är, enligt lag, endast skyldiga att avhjälpa felet eller göra en omleverans om den åtgärd du begärt är möjlig och kan vidtas utan att vi drabbas av oskäliga kostnader. Skulle avhjälpande eller omleverans inte komma i fråga eller ske inom skälig tid så har du rätt att istället kräva ett prisavdrag eller häva köpet.

Vid reklamation behöver du skicka tillbaka produkten till oss. Du bör då använda den returfraktsedel som du fick med din leverans. Mer information om hur du går tillväga för att returnera en produkt till oss hittar du under rubriken Returer nedan.

Vid reklamationer följer Synsam riktlinjer från Allmänna Reklama­tionsnämnden (ARN). 

ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Mailadress: arn@arn.se

www.arn.se

Du kan även hitta mer information hos Konsumentverket.

Returer
Produkter som du vill returnera till oss ska du skicka till följande adress:

Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna

Det gäller oavsett om returen sker för att du valt att utnyttja din ångerrätt eller för att du vill reklamera produkten.

Vid retur bör du använda den returfraktsedel som du fick med din leverans. I annat fall måste du särskild ange följande uppgifter:

  • Ordernummer, finns på din följesedel.
  • Ditt namn och kontaktuppgifter
  • Antal och namn på de produkter som önskas returneras
  • Orsaken till returen

Produkter som returneras ska vara oanvända och i obruten och oskadad originalförpackning. Detta med anledning av att exempelvis kontaktlinser och kontaktlinsvätska plomberas av hälso- och hygienskäl. I annat fall kan Synsam vägra godkänna returen. Undantag från kravet på obruten förpackning görs vid retur efter reklamation av defekt produkt om felet bara kunnat upptäckas efter att förpackningen brutits.

Synsam förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det vid kontroll skulle visa sig att produkten eller leveransen inte är felaktig.

Notera att nekade returer inte kommer att skickas tillbaka till dig.

Synsam betalar för normal fraktkostnad inom Sverige vid alla returer som sker i enlighet med dessa villkor och vid användning av vår medskickade fraktsedel. Återbetalningen av din order samt fraktkostnaden görs normalt inom 14 dagar med samma betalmedel som du använt vid köptillfället.

Synsam betalar och ansvara ej för returer som du påkostar på egen hand eller om paketet kommer bort under denna transport. Synsam står ej för frakt avseende felaktiga eller försenade returer eller för returer som avser icke godkända reklamationer. 

Outlösta leveranser
Försändelsen ligger som regel hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss.

Personuppgifter
Din personliga integritet och skyddet för dina personuppgifter är viktigt för Synsam. Vi behandlar våra kunders personuppgifter i enlighet med vad som framgår av vår integritetspolicy här.

Fel
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i informationen på Synsam.se och förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Synsam reserverar sig för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifika­tioner och eventuella typografiska fel på sajten.

Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Vi kommer i så fall att, så långt möjligt, kontakta kunden och försöka reda ut eventuella missförstånd.

Länkar
På Synsam.se länkar vi i vissa fall till andra webbplatser som inte kontrolleras av Synsam. Webbplatser utanför Synsams kontroll kan också länka till Synsam.se. Synsam eftersträvar att enbart länka till webbplatser som följer personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter motsvarande våra egna, men Synsam är inte ansvarigt för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som kunden väljer att lämna på andras webbplatser. Det rekommenderas att kunden iakttar försiktighet och tar del av personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.

Copyright
Allt innehåll på Synsam.se, såsom texter, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Synsam eller någon av våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Bestämmelses ogiltighet
Om domstol eller annat behörigt organ skulle anse att bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller inte verkställbar, ska detta inte påverka giltigheten eller tillämpningen av övriga bestämmelser i villkoren.

Force majeure
Försening på grund av omständighet som ligger utanför Synsams kontroll och som Synsam inte skäligen kunde förväntas ha räknat med, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, blixtnedslag, eldsvåda, krig, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering inklusive rekommendationer av smittskyddsmyn­dighet vid pandemi, fel i operatörs nät, allmän knapphet på transporter, varor, kommunikation eller energi eller annan liknande omständighet samt försening eller fel i tjänster från underleverantör/-konsult grund av omständighet som här angivits, ansvarar inte Synsam för. Sådana omständigheter ska utgöra befrielsegrund för Synsam som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från skadeståndsansvar eller annan påföljd.

Om Synsam är förhindrat att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet som anges ovan ska Synsam informera kunden om detta och ange de omständigheter som utgör force majeure. Synsam ska även informera kunden när de omständigheter som utgör force majeure upphör. Om omständigheten varar i mer än två (2) månader har både kunden och Synsam rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Ändringar av villkoren
Synsam förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor. Sådana ändringar kommer att publiceras på Synsam.se och får verkan 30 dagar efter att de publicerats där, alternativt från det att du som kund har accepterat villkoren i samband med ett nytt köp via Synsam.se.

Tillämplig lag och tvist
Svensk lag ska gälla för köp som sker via synsam.se. En eventuell tvist mellan kunden och Synsam rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska i första hand försöka lösas av parterna. Ytterst avgörs en tvist av svensk allmän domstol.

Om vi inte kan komma överens har du som konsument möjlighet att, istället låta tvisten prövas av en domstol, vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)

ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Mailadress: arn@arn.se
www.arn.se

Även EU-kommissionen erbjuder ett sätt att lösa konsumenttvister utanför domstol. Konsumenter som är missnöjda med en vara som köpts på nätet kan låta ett klagomål prövas via kommissionens online-plattform för tvistlösning, s k ODR (Online Dispute Resolution). Du hittar mer information här Online Dispute Resolution

Köp- och leveransvillkor på Synsam.se

Synsam.se drivs av Synsam Group Sweden AB, 556768-7248, (”Synsam”).
Kontaktuppgifter till Synsam framgår på Synsam.se

Allmänt
Dessa köp- och leveransvillkor är tillämpliga på köp och beställningar som konsumenter gör på Synsam.se. När du väljer att göra en beställning hos Synsam.se godkänner du dessa villkor. Priser online kan skilja sig åt mot priser i butik, priserna som presenteras på vår hemsida gäller enbart online.

Samtliga priser på Synsam.se är inklusive moms. För att handla hos oss måste du vara 18 år eller äldre. Vi levererar inom Sverige.

Beställningserkännande
Ett beställningserkännande skickas direkt efter avslutat köp till angiven e-postadress. Det är viktigt att du anger en korrekt e-postadress för att få information om eventuella förseningar etc.

Frakt
Fraktkostnad för beställda produkter är 39 kr. Linsabonnemang levereras fraktfritt

Leveranser
Leveranstiden beror på vilken typ av produkt som du har beställt. Lagerförda produkter beställda innan klockan 15:00 skickas från oss normalt samma dag som du gör din beställning. Leveranstiden är normalt 1-2 arbetsdagar.

Leverans av specialtillverkade produkter som tillverkas utifrån kundens beställning, såsom exempelvis enkelslipade glasögon med styrka, tar något längre tid, men som regel inte mer än 14 arbetsdagar.

Produkter som inte finns i lager vid beställningstillfället levereras så snart som möjligt efter att vi fått leverans från vår leverantör, oftast inom 5 arbetsdagar. Om det skulle uppstå en leveransförsening så kommer vi att meddela dig.

Alla leveranser görs till den leveransadress som du uppgett vid beställningen. Leveransadress kan endast vara en godkänd adress inom Sverige. Vi strävar efter att tillämpa samleverans och att leverera alla beställningar komplett.

Vi erbjuder leveranser med Postnord eller Budbee och du väljer ditt önskade alternativ i kassan. Möjliga alternativ kan variera beroende på postnummer, vilket visas i kassan.

  • Postnord: Mindre försändelser levereras med PostNord direkt till din brevlåda eller ditt brevinkast om det får plats, om försändelsen inte får plats får du ett sms, e-post eller en avi från PostNord om att den finns att hämta på aviserat utlämningsställe.
  • Budbee: Via Budbee erbjuder vi hemleverans eller leverans till paketskåp, Budbee Box. Möjliga paketboxar för ditt postnummer visas i kassan.

Betalningsalternativ
Vi erbjuder i samarbete med Klarna fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning.

När det gäller de betalningsalternativ som inte innebär att betalning sker direkt i samband med betalning, tillkommer vid betalning efter förfallodagen en påminnelseavgift samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta.

Fakturabetalning
Fakturan skickas till dig via e-post i samband med att din beställning skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Vill du istället ha en pappersfaktura med posten så tillkommer en portokostnad.

Delbetalning
Du kan välja att dela upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Du som delbetalar flera produkter som du beställt från oss får alla dina köp på samma månadsfaktura. Det ger dig en bra överblick och du betalar bara en aviavgift. Du kan när som helst byta till konto, genom att helt enkelt betala in ett lägre eller högre belopp än det som står på din faktura. Läs mer om delbetalning hos Klarna här.

Kortbetalning
I samarbete med Klarna erbjuder vi säker kortbetalning med VISA, Mastercard och American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos Klarna som innehar SSL-certifikat och uppfyller kraven för de så kallade Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS).

Direktbetalning via bank
Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout, se Klarnas villkor. Du loggar in hos din bank och pengarna dras direkt från ditt konto.

Linser
För att beställa kontaktlinser på Synsam.se krävs ett giltigt recept från optiker eller ögonläkare för de linser du vill beställa. Att du har ett eget recept intygar du i samband med din beställning. Du intygar också att du vet hur du ska hantera och sköta dina kontaktlinser samt att du förstår att felaktig användning av kontaktlinser kan orsaka skador på dina ögon och i värsta fall skada din syn. Ditt recept får inte vara äldre än ett år.

Glasögon med enkelslipade glas
För att beställa enkelslipade glasögon på Synsam.se krävs ett giltigt recept från optiker eller ögonläkare för de glas du vill beställa. Att du har ett eget recept intygar du i samband med din beställning. Ditt recept får inte vara äldre än ett år.

Synsam Friends
Ta del av garantier, erbjudanden, fria återbesök och mycket mer genom att kostnadsfritt bli medlem i Synsam Friends. Här kan du läsa mer om Synsam Friends.

Ångerrätt
Du har rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från att du (eller någon tredje part, dock ej transportföretaget), har tagit emot produkten. För dig som har beställt enkelslipade glasögon erbjuder vi en förlängd ångerfrist om 90 dagar.

Ångerrätt gäller inte för

(i) produkter (andra än enkelslipade glasögon, enligt ovan) som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel, eller
(ii) produkter som är förseglade, om förseglingen har brutits.

Om du vill utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Synsam om ditt beslut att frånträda avtalet. Du kan, men behöver inte, använda den särskilda blankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram. Du hittar blanketten här: Ångerblankett.
Ångerblanketten finns också att ladda ner på synsam.se/ångerblankett

Meddelandet om att du ångrar ditt köp skickas med e-post till vår kundtjänst customerservice@synsam.com eller med brev till:

Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna

Väljer du att utöva ångerrätten så behöver du returnera den produkt som du köpt från oss. När du skickar tillbaka produkten ber vi dig använda den returfraktsedel som du fick med din leverans. Om du gör det så står Synsam för fraktkostnaden och vår administration av returen går snabbare och enklare. Mer information om hur du går till väga för att returnera produkter till oss hittar du under rubriken Returer nedan.

Du ska återsända produkten till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 30 dagar efter att du tog emot den (90 dagar för enkelslipade glasögon). Ångerfristen anses ha iakttagits om du skickar tillbaka produkten innan denna period löpt ut.

Du har alltid rätt att undersöka den levererade produkten. Men vi förbehåller oss rätten till ersättning för värdeminskning om du skulle ha använt eller hanterat produkten i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att undersöka den.

Utövar du din ångerrätt kommer vi att, via Klarna, betala tillbaka de belopp som vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi har dock, oavsett vad dom nu angivits, rätt att vänta med återbetalningen tills vi har fått tillbaka produkten från dig eller tills du har skickat in ett bevis på att du har skickat tillbaka produkten, beroende på vad som inträffar först.

Vid återbetalningen kommer vi att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använde för ditt köp, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Reklamationer
I enlighet med konsumentköpslagens regler har du som är privatkund rätt att reklamera ett fel på produkten som fanns vid leveranstillfället och som visar sig inom 3 år. Synsams ansvar omfattar ursprungliga fel och undantag gäller för förbrukningsvaror med begränsad hållbarhetstid och för fel som beror exempelvis på felaktig användning, vanvård eller liknande.

Om du får en felaktig leverans, t ex fel typ av produkt, fel antal eller en produkt som är defekt behöver du reklamera leveransen inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att felet upptäcktes anses alltid ha gjorts i rätt tid.

Reklamation görs till vår kundtjänst via e-post till customerservice@synsam.com eller via telefon på 08-400 50 450. Glöm inte att beskriva vad som är fel med produkten eller leveransen. Som ett alternativ har du möjlighet att vända dig till huvudkontoret på Synsam i Stockholm för att framställa ditt klagomål.

Synsam Huvudkontor
Sankt Eriksgatan 60
112 34 Stockholm 

Om produkten är felaktig har du som kund rätt att begära att vi antingen avhjälper felet eller levererar en ny produkt. Vi är, enligt lag, endast skyldiga att avhjälpa felet eller göra en omleverans om den åtgärd du begärt är möjlig och kan vidtas utan att vi drabbas av oskäliga kostnader. Skulle avhjälpande eller omleverans inte komma i fråga eller ske inom skälig tid så har du rätt att istället kräva ett prisavdrag eller häva köpet.

Vid reklamation behöver du skicka tillbaka produkten till oss. Du bör då använda den returfraktsedel som du fick med din leverans. Mer information om hur du går tillväga för att returnera en produkt till oss hittar du under rubriken Returer nedan.

Vid reklamationer följer Synsam riktlinjer från Allmänna Reklama­tionsnämnden (ARN). 

ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Mailadress: arn@arn.se

www.arn.se

Du kan även hitta mer information hos Konsumentverket.

Returer
Produkter som du vill returnera till oss ska du skicka till följande adress:

Synsam Webshop
Box 1151
171 23 Solna

Det gäller oavsett om returen sker för att du valt att utnyttja din ångerrätt eller för att du vill reklamera produkten.

Vid retur bör du använda den returfraktsedel som du fick med din leverans. I annat fall måste du särskild ange följande uppgifter:

  • Ordernummer, finns på din följesedel.
  • Ditt namn och kontaktuppgifter
  • Antal och namn på de produkter som önskas returneras
  • Orsaken till returen

Produkter som returneras ska vara oanvända och i obruten och oskadad originalförpackning. Detta med anledning av att exempelvis kontaktlinser och kontaktlinsvätska plomberas av hälso- och hygienskäl. I annat fall kan Synsam vägra godkänna returen. Undantag från kravet på obruten förpackning görs vid retur efter reklamation av defekt produkt om felet bara kunnat upptäckas efter att förpackningen brutits.

Synsam förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det vid kontroll skulle visa sig att produkten eller leveransen inte är felaktig.

Notera att nekade returer inte kommer att skickas tillbaka till dig.

Synsam betalar för normal fraktkostnad inom Sverige vid alla returer som sker i enlighet med dessa villkor och vid användning av vår medskickade fraktsedel. Återbetalningen av din order samt fraktkostnaden görs normalt inom 14 dagar med samma betalmedel som du använt vid köptillfället.

Synsam betalar och ansvara ej för returer som du påkostar på egen hand eller om paketet kommer bort under denna transport. Synsam står ej för frakt avseende felaktiga eller försenade returer eller för returer som avser icke godkända reklamationer. 

Outlösta leveranser
Försändelsen ligger som regel hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss.

Personuppgifter
Din personliga integritet och skyddet för dina personuppgifter är viktigt för Synsam. Vi behandlar våra kunders personuppgifter i enlighet med vad som framgår av vår integritetspolicy här.

Pris & Reservation
Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i informationen på Synsam.se och förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering. Synsam reserverar sig för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifika­tioner och eventuella typografiska fel på sajten.

Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar. Vi kommer i så fall att, så långt möjligt, kontakta kunden och försöka reda ut eventuella missförstånd.

Länkar
På Synsam.se länkar vi i vissa fall till andra webbplatser som inte kontrolleras av Synsam. Webbplatser utanför Synsams kontroll kan också länka till Synsam.se. Synsam eftersträvar att enbart länka till webbplatser som följer personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter motsvarande våra egna, men Synsam är inte ansvarigt för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som kunden väljer att lämna på andras webbplatser. Det rekommenderas att kunden iakttar försiktighet och tar del av personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.

Copyright
Allt innehåll på Synsam.se, såsom texter, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Synsam eller någon av våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Bestämmelses ogiltighet
Om domstol eller annat behörigt organ skulle anse att bestämmelse i dessa villkor är ogiltig eller inte verkställbar, ska detta inte påverka giltigheten eller tillämpningen av övriga bestämmelser i villkoren.

Force majeure
Försening på grund av omständighet som ligger utanför Synsams kontroll och som Synsam inte skäligen kunde förväntas ha räknat med, såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, blixtnedslag, eldsvåda, krig, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering inklusive rekommendationer av smittskyddsmyn­dighet vid pandemi, fel i operatörs nät, allmän knapphet på transporter, varor, kommunikation eller energi eller annan liknande omständighet samt försening eller fel i tjänster från underleverantör/-konsult grund av omständighet som här angivits, ansvarar inte Synsam för. Sådana omständigheter ska utgöra befrielsegrund för Synsam som medför framflyttning av tidpunkt för prestation och befrielse från skadeståndsansvar eller annan påföljd.

Om Synsam är förhindrat att fullgöra sina åtaganden på grund av omständighet som anges ovan ska Synsam informera kunden om detta och ange de omständigheter som utgör force majeure. Synsam ska även informera kunden när de omständigheter som utgör force majeure upphör. Om omständigheten varar i mer än två (2) månader har både kunden och Synsam rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Ändringar av villkoren
Synsam förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor. Sådana ändringar kommer att publiceras på Synsam.se och får verkan 30 dagar efter att de publicerats där, alternativt från det att du som kund har accepterat villkoren i samband med ett nytt köp via Synsam.se.

Tillämplig lag och tvist
Svensk lag ska gälla för köp som sker via synsam.se. En eventuell tvist mellan kunden och Synsam rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska i första hand försöka lösas av parterna. Ytterst avgörs en tvist av svensk allmän domstol.

Om vi inte kan komma överens har du som konsument möjlighet att, istället låta tvisten prövas av en domstol, vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)

ARN
Box 174
101 23 Stockholm
Mailadress: arn@arn.se
www.arn.se

Även EU-kommissionen erbjuder ett sätt att lösa konsumenttvister utanför domstol. Konsumenter som är missnöjda med en vara som köpts på nätet kan låta ett klagomål prövas via kommissionens online-plattform för tvistlösning, s k ODR (Online Dispute Resolution). Du hittar mer information här Online Dispute Resolution